Cubo de Rubik

Relación coa Programación
  • Ler un algoritmo e información codificada.
  • Seguir ordes secuenciadas.
  • Orientación espacial.
Que necesito
  • O cubo (pode compartirse).
  • Algoritmo visual de resolución por pasos.
  • (optativo) Algoritmo por pasos codificado.
  • (optativo) Simulador e solucionador online.
Como utilizalo en clase
  • Dando a ler o algoritmo e telo diante na resolución.
  • (optativo) Unha vez resolto, voltar a resolvelo co algoritmo codificado.
  • Pode facerse exame ;-)
  • Pode facerse competición.

O cubo de Rubik é de presenza habitual en moitas casas. En contra de todo prognóstico para un “xoguete”, volveu poñerse de moda 30 anos despois, en realidade, nunca deixou de ter usuarios activos. Xunto ao Tangram e outros similares é unha ferramenta ideal para a clase de Matemáticas, para traballar diversos conceptos e habilidades.

cubo
[GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

Pero tamén é certo que para moita xente ten sido unha experiencia frustrante ao non ser capaces de resolvelo, máis aló de facer unha cara.

Estas persoas teñen seguido o método de ensaio-erro e iso é magnífico para estimular o cerebro, pero neste caso falamos dun problema dificil que pode xerar moita frustración.

O enfoque ou metodoloxía para clase é resolvelo seguindo a lectura dos pasos algorítmicos, e tampouco será tan sinxelo para moito alumnado. Unha vez resolto con explicacións visuais, pode optarse (dependendo da idade das persoas) por dar o algoritmo codificado e volver resolvelo.

Curiosidade matemática

É interesante apuntar que o número de combinacións posibles é de 43.252.003.274.489.856.000 (43 trillóns!):

8!*38*12!*212)/12 (ver explicación aquí)

Método 1: Algoritmo visual

O único que precisamos é ter acceso ao algoritmo (en realidade algoritmos, son varios, normalmente 6) de resolución e telo diante namentres intentamos resolvelo. E un pouco de paciencia, para os que teñan pouca orientación espacial ou pouca motricidade fina ;-)

Se temos ordenador podemos probar con esta páxina:

©Rubikaz.com

Se non temos ordenador teremos que imprimir o algoritmo. Un ben feito é a infografía de Gizmodo:

©es.gizmodo.com

Moitos dos alumnos e alumnas que xa o teñan resolto seguro que o fixeron vendo vídeos en Youtube (ou coa axuda dalgunha persoa experta). Iso é boa opción, pero para clase pensamos que é mellor o papel e a lectura, permite concentarse dun xeito distinto. Por iso non imos recomendar algúnn dos milleiros de vídeos dispoñibles, pero tampouco é malo poñerse a velos.

Método 2 : Algoritmo codificado

En páxinas como esta explican como resolver o cubo usando pasos codificados, e nesta a notación codificada do cubo.


c blog.kubekings.com

Unha vez que sabemos resolver o cubo seguindo a descrición visual podemos intentar resolvelo seguindo unha notación codificada (convén tamén ter axuda visual). Unha vez logrado iso xa estariamos en condicións de intentar resolvelo por nós mesmos, pero non é necesario chegar ata aí para todo o mundo.

Vexamos un exemplo do algoritmo codificado (as letras U D R L F B fan referencia ao movemento das 6 caras):


© blog.kubekings.com

Se queremos unha versión tamén moi boa, e que pode descargarse en PDF, podemos utilizar esta de Microsiervos, que inserimos aquí por ter licenza CC-BY-SA:

Método 3 : Simulador online con simulador

Este método pode ser complementario dos anteriores. Temos simuladores e solucionadores para calquera configuración que teñamos. Ambos están nesta páxina á que pode chegarse despois de ler unhas boas indicacións nesta outra.

Simulador e solucionador - ©rubiks-cube-solver.com

 

Cubo de Rubik Moon 1110011 Pedra_papel_tesoira Robodrez Xogo da vida